Rahsia Anak Pintar

21 October 2009

Harta Masih Atas Nama Datuk

Kes-kes yang saya nyatakan dibawah ini adalah yang benar2 berlaku dalam kehidupan kita.Jadi marilah kita sama2 mengambil iktibar dan renungkan perkara ini dan bayangkan sekiranya ia terjadi kepada diri dan keluarga kita.Mari kita sama2 hayati kes-kes ini.


Kes Pertama (Lenggong) :

Ada seorang makcik yang berstatus nenek telah datang berjumpa dengan saya dan mengadukan masalahnya kepada saya.
Beliau berkata :
Nak! Ini bukan masalah pusaka tetapi adalah masalah harta saya! Saya adalah anak tunggal dari ayah! Ayah saya telah lama meninggal dunia. Semasa ayah masih hidup dulu, suatu hari datuk telah memanggil kesemua anak-anaknya (adik beradik ayah termasuk ayah) dan berkata : "Ayah nak pergi Mekah ni. Sapa yang nak beli tanah ayah ni bagi duit cepat. Senang!Ayah nak guna duit tu ke Mekah. Jadi,siapa beli, tanah tu dia punyalah! ayah bagi geran sekarang ni jugak."
Kebetulan ayah saya ada duit,maka ayah pon belilah tanah tersebut dengan disaksikan oleh adik beradiknya. tetapi orang dulu manalah tahu urusan jual-beli.Surat hitam putih xada.nama digeran pon tidak ditukar bermakna masih atas nama datuk lagi. tetapi adik beradik ayah tahu bahawa tanah tersebut dah dibeli oleh ayah."" Selepas datok meninggal,adik beradik ayah tidak menuntut tanah tersebut kerana tahu ia adalah milik ayah.tetapi sampai ke sudah ayah masih tidak tukar nama. dan sebelum ayah meninggal dia telah menyerahkan tanah tersebut kepada saya dengan lafaz "kamu ambillah tanah ini,terpulanglah kepada kamu nak buat ape dengan tanah ini. nak jual ke bangunkan ke nak sedekah ke itu hak kamu!"... tetapi geran tersebut masih atas nama datok.lepas ayah meninggal saya simpan kan saje geran itu,tanah tersebut tdak di kerjakan..sape nak kerjakan? tanah tu di tengah hutan! tiba2 kerajaan ambil tanah tu utk projek PLUS dan pampasannya bernilai RM700K! malangnya wang tersebut beku di Amanah Raya sampai skarang belum selesai. ini kerana masalah besarnya ialah tanah tersebut masih atas nama datuk saya!!"Ayah dan datuk dah lama meninggal,skarang yang tinggal hanyalah peringkat saya iaitu anak2 maknanya makcik dan sepupu2 makcik. dah berulang2 kali kami bicara pasal pusaka!mcik katakan pada mereka bahawa mereka xada hak ke atas tanah tersebut.macik pernah bertanya pada mereka : "Masa mak bapak korang masih hidup dlu durang xcakap ker yang tanah tu ayah saya dah beli dari datok dan kemudian diberikan kepada saya??!!" Apa kata mereka? : "memang dulu mak bapak kami ada bagitau!cuma cerita sekarang ini ialah kalau tanah tu bapak ko da beli dari datuk kenapa masih nama datuk?kenapa ayah ko xtukar nama?bukti jual beli pon xada! dan kalo ko kata ayah ko dah bagi pada kau maka kenapa ko tak tukar nama tanah tu kepada ko?sampai sekarang masih nama datuk!jadi,kalau da nama datuk maka ia adalah pusaka datuk. dan kalau pusaka datok maka kami sudah pasti ada HAK!! jadi sekarang ni kami nak hak kami, tak kiralah berapa. sikit atau banyak! kami tetap nak kan hak kami!"jadi sekarang ni, apa makcik perlu buat!?anak boleh tolong makcik selesaikan masalah ini ke?"Sidang pembaca budiman!Seandainya anda berada di tempat saya, apakah jawapan yang akan anda berikan? Apa cara yang anda buat utk membantu si makcik tadi,kalaulah meninggal dunia si makcik tadi sebelum kes tersebut selesai,sudah pasti masalah harta tersebut akan menjadi semakin rumit..Fikir2kanlah.


Dipetik dari [http://as-salihin.forumotion.com/misc-f23/kes-kes-mengenai-pembahagian-harta-pusaka-t33.htm?#380], by Mohd Fazhiruddin Kamaruddin

1 comment:

.. said...

Cerita sebegini masih kita dengar hingga ke hari ini. Info yang diberikan oleh Blog Warisan Harta dapat menyedarkan ramai orang.